Sjekklister og standard arbeid er en unik måte å sikre kvalitet og minimere feilmarginen innen bla. servicevirksomhet. Verdistrømanalyser av serviceleveransen hos private og offentlige virksomheter som feks. Nav viser typisk problemer med tilbakeløp. Et eksempel kan være at en søknad inneholder feil eller mangler dokumentasjon. Dette avviket vil ikke oppdages før et stykke ut i produksjonen. Dette vil i praksis medføre lang saksbehandling og mye ekstra arbeid for de ansatte. Innen LEAN vil kompetanseutvikling hos de ansatte og bruk av bla. sjekklister være en effektiv løsning for å sikre kvalitet og derved gi mer tilfredse kunder! Det viktige punktet er her at gi de ansatte mulighet for å bidra til utarbeidelse av sjekklister og standarder. De ansatte får da mulighet for å sette sitt preg på sjekklisten eller standarden og det kan bidra til å skape motivasjon slik som Andreas Tjernsli nevner i den nedenstående post. I tillegg er det viktig en gang for alle å slå fast, at enhver sjekkliste og standard er et levende dokument. Dette må være i stadig utvikling, slik som alle viktige prosesser i en lærende organisasjon. "Standarder spiser kreativitet og fleksibilitet til frokost"! Ja, jeg vet det. Jeg har stjålet formatet på sitatet. Sitatet lyder opprinnelig "Kultur spiser strategier til frokost", og er av Peter Drucker. Men det gjør nytten i denne sammenheng også
0 Comments
Leave a Reply. |
Archives
April 2021
Categories |
Services |
Company |
© COPYRIGHT 2015. ALL RIGHTS RESERVED.
|