Lean Quality Management
  • Home
  • Lean
  • Quality
  • Management
  • Blog
  • About
  • Contact
  • Home
  • Lean
  • Quality
  • Management
  • Blog
  • About
  • Contact
Search
Picture

Sjekklister og standard arbeid

31/12/2016

0 Comments

 
Sjekklister og standard arbeid er en unik måte å sikre kvalitet og minimere feilmarginen innen bla. servicevirksomhet. Verdistrømanalyser av serviceleveransen hos private og offentlige virksomheter som feks. Nav viser typisk problemer med tilbakeløp. Et eksempel kan være at en søknad inneholder feil eller mangler dokumentasjon. Dette avviket vil ikke oppdages før et stykke ut i produksjonen. Dette vil i praksis medføre lang saksbehandling og mye ekstra arbeid for de ansatte. Innen LEAN vil kompetanseutvikling hos de ansatte og bruk av bla. sjekklister være en effektiv løsning for å sikre kvalitet og derved gi mer tilfredse kunder! Det viktige punktet er her at gi de ansatte mulighet for å bidra til utarbeidelse av sjekklister og standarder. De ansatte får da mulighet for å sette sitt preg på sjekklisten eller standarden og det kan bidra til å skape motivasjon slik som Andreas Tjernsli nevner i den nedenstående post. I tillegg er det viktig en gang for alle å slå fast, at enhver sjekkliste og standard er et levende dokument. Dette må være i stadig utvikling, slik som alle viktige prosesser i en lærende organisasjon.
Picture
​"Standarder spiser kreativitet og fleksibilitet til frokost"!
Ja, jeg vet det. Jeg har stjålet formatet på sitatet. Sitatet lyder opprinnelig "Kultur spiser strategier til frokost", og er av Peter Drucker. Men det gjør nytten i denne sammenheng også
​​

0 Comments

LEAN ledelse

4/12/2016

0 Comments

 
Målet for ledelse er å skape en effektiv organisasjon, hvor den enkelte medarbeider på en systematisk måte får bidra til kontinuerlig forbedring og utvikling. Å ha et ensidig fokus på mål redusere den enkelte medarbeiders mulighet i bidra til å utvikle organisasjonen. LEAN ledelse har et sterkt fokus på den enkelte medarbeiders ressurser og erfaringer fra sin arbeidshverdag. Dette bidra til å gi medarbeideren et eierskap til prosessen og virker motiverende. Målstyring kan derimot fjerne medarbeideren fra prosessen og derved virke mot sin hensikt. Den kan være direkte drepende på motivasjonen!
Picture

​– Målstyring er dumt, dyrt og destruktivt
Politikere og næringslivsledere har en tendens til å detaljstyre arbeidsprosessene istedenfor å gi sine medarbeidere tillit og ansvar.
http://agendamagasin.no/artikler/malstyring/
0 Comments
    Picture
    ​​Jesper Sode Hansen​
    "Has lead, organizations, complex innovation processes, Lean and digital  transformation within private and public sector. He holds certifications  within Lean, Quality, Innovation and Project management."
    Follow on LinkedIn
    Picture
    Picture
    Picture
    Picture

    Archives

    April 2021
    March 2021
    January 2021
    November 2020
    November 2019
    March 2019
    July 2018
    June 2018
    March 2018
    January 2018
    November 2017
    June 2017
    December 2016
    October 2015
    May 2015
    March 2015
    February 2015
    January 2015
    December 2014

    Categories

    All

    RSS Feed

Services

Lean
Quality
Management

Company

About
​Blog

© COPYRIGHT 2015. ALL RIGHTS RESERVED.
  • Home
  • Lean
  • Quality
  • Management
  • Blog
  • About
  • Contact